blog kay & yana: PNeUMoCoCcaL VaCciNe

PNeUMoCoCcaL VaCciNe

09 November 2010

aku dapat email dr ofismate aku.. die mmg sgt concern tntg penjagaan baby ni... maklumlah die pun ada baby... so die byk dpt info tntg kesihatan baby... so ada something yg die email pd aku dan aku rasa aku boleh share dengan korang semua... sebab sharing kan caring kan.. so... lets share together k...


pneumococcal vaccine

Bayi baru lahir sehingga berusia 24 bulan menghadapi risiko paling tinggi kerana kandungan antibodi pneumokokus yang rendah. Kanak-kanak yang dihantar ke pusat penjagaan pada waktu siang juga mungkin dijangkiti kerana lebih terdedah kepada bakteria dalam persekitaran pusat jagaan tersebut. Kuman disebarkan kepada kanak-kanak melalui pelukan dan ciuman oleh ibu bapa atau orang dewasa yang mengalami selsema. Ia kemudian disebarkan kepada kanak-kanak lain melalui bersin atau batuk. Selain kanak-kanak, mereka yang HIV positif dan mempunyai sistem imunisasi lemah seperti perokok dan warga emas turut mudah dijangkiti.

So doctor baby aku cadangkan suh ambik injection pneumococcal vaccine but since dah nak dekat setahun ambik 2 jab jer. 12 bulan dgn 14 bulan. Satu jab adalah RM200 hinggit. Dalam imunisasi kerajaan takde subsidi. Kalau baby bawah setahun kene amik 3 jap (injection), 1-2 tahun kene amik 2 jap..2 tahun ke atas sampai 9 tahun 1 jap shj.

Ni utk cegah meningitis, blood infection, pneumonia(radang paru-paru) and ear infection caused by ten types of the bacteria Streptococcus pneumoniae. Sbb budak2 skg selalu kene radang paru-paru sampai kene sedut asap tu.

Antara Tanda-tanda demam berlarutan melebehi 2 minggu, selesema + batuk berkahak.

Saje untuk sharing2 ngan korang..

2 comments:

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign