Follower Mai Lurve

26 January 2015

Salam Isnin


Salam hari Isnin.. Monday blues kan? Sama lah kita.. hihihi.. Nak cerita apa? owh aku nak komen sikit tentang undang-undang di Malaysia yang terkini menjadi bualan viral di muka buku. Tentang apa? kalau korang ada anak pasti korang allert benda macam ni.. 


Ok. Now what should i say? Rotan anak bakal menjadi kesalahan jenayah? Rotan ni ada banyak peringkat. Kalau kita merotan anak anak kita dengan niat untuk mendidik mereka menjadi manusia yang berjaya adilkah ia dipanggil sebagai jenayah? Tidak kan. Sedangkan di dalam Islam juga sudah memberi kita panduan bagaimana untuk mendidik anak anak kita supaya tidak tinggal solat. Pada umur mereka 9 tahun jika mereka tidak mahu menunaikan solat setelah ditegur dan diberikan nasihat maka rotanlah mereka sekadar peringatan. Bukanlah rotan yang boleh mendatangkan kemudaratan pada anak anak kita. Jika kita mengikut segala syarat merotan di dalam hukum Islam aku tak rasa merotan itu satu kesalahan jenayah. Mungkin maksud Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu, merotan anak sehingga menyebabkan kematian. Bila ada kematian maka terjadilah sebuat jenayah. 

Tak salah kita nak merotan anak kita. Itu hak kita untuk mendidik mereka dengan cara itu. Cuma ikutlah cara Islam. In Sya Allah kita akan selamat dari jenayah. 

Any komen from my readers? Sangat dialu-alukan. Mungkin ada ilmu yang boleh kita kongsikan atau fakta dan maklumat yang boleh diperbetulkan. Jangan malu-malu ye.. 

Thanks for reading this..

20 January 2015

Entry Pertama


Dah nak masuk bulan 2 dah pun.. Ini entry pertama aku dalam tahun 2015... Lama menghilang kan? Entahlah.. Banyak cerita tapi nak jari jemari ni dah hilang arah untuk menari nari di atas keyboard... Aku cuba juga untuk mulakan langkah pertama aktif seperti dulu.. Punyalah malas nak updated blog sampai status di nuffnang pun dah non-glitterati... dan aku privatekan blog aku sementara waktu sebab aku rasa aku perlukan perubahan pada blog supaya perubahan itu bagi semangat untuk aku terus bercerita di sini.. diary kehidupan secara online.. gitu..

In Sya Allah.. dengan izin Allah SWT aku cuba untuk bercerita satu demi satu... banyak sebenarnya.. tp takpelah.. pelan pelan kayuh kan.. semoga tahun ini akan memberikan kite sejuta hidayah daripada Yang Maha Pencipta Alam Semesta... AMIN... Wassalam.


© ~Mai Lurve~ | Design By MH