blog kay & yana: cerita tentang MLM

cerita tentang MLM

20 June 2010


sekarang ni ramai org mengkayakan diri dengan menceburi bidang business MLM atau dalam bahasa penuhnya Multi-Level Marketing (also called network marketing, direct selling, referral marketing, and pyramid selling). ramai jugaklah yg 'ayat' aku utk join business nih.. tp nk wat mcmne kan klu aku tak minat... business MLM ni ada baiknye ade tak baiknye... klu tnye pada mereka-mereka yg join business MLM ni mestilah semuanye baik-baik belaka ye dak... tp bg org mcm aku ni, mestila kene pk risikonye... 

ok. cube pk2 kan ye... business MLM ni perlukan 100% komitmen.. korang kene kuar.. jumpe org explain org itu ini ajak mereka masuk MLM ni under nama korang.. so korang pun dapatlah duit... klu takdapat?? makanye modal korang tu burn je la ye tak... aku ade ramai kawan yg join business nih tp tulah aku tak pernah komen pape pun.. sebab klu itu yg mereka suke, terpulanglah.. business ni pun bukanlah kategori haram... aku pernahla berdebat dengan seseorang tentang business ni tp tulah... org berbusiness kenelah pandai ckp kan kan kan.. aku tau mereka agak kecewa jika mereka da explain begitu panjang lebar tapi org tu akhirnya kata takpelah aku takminat lah.... tp itu hak masing2 kan... ade sebab kenape aku tak minat langsung business MLM ni.. antaranya :

1) kene cr org utk masuk join under kiter.                                                                                                  - aku ni bukan jenis yg suke kuar cr org then ajak dieorang msuk MLM ni... paksa-paksa org atau sebagainye

2) kene sentiasa rajin                                                                                                                                     - aku ade seorang kawan..bekerja keras utk 3 bulan pertama lepastu die dapat beberape org dan terus angkat kereta yang sgt mewah.. keje gomen je...tp pakai kete mak aiii... bulan2 1000 tuh... tp bile lelame die da jadi malas nk komit.. so dpt ke die income mcm 3 bulan yg lepas?? kete die tu mcmner?? sape nk byr?? so mcmne tuh?? 

3) aku ade anak dan suami yg harus dijaga pakai makan minumnye                                                     - aku ni seorang ibu dan isteri... nk join benda alah ni kene g situ la sini la... laki aku nk mkn ape? anak aku sape nk jg? memula nk msuk kene g dgr ape ntah.. pastu mstila kene g lg sebab nk bg semangat kan... klu da asyik bz je ngn nk pergi situ sini, maka terabailah tanggungjawab aku sebagai seorang isteri dan ibu

4) semangat tinggi                                                                                                                                         - aku takde semangat tuh.. aku takde semangat yg tinggi tu... itu da pasti... 

byk sebenarnye reason knp aku taknak join MLM nih... aku tak ckp business tak boleh berjaya... boleh... tp  kene sentiasa komit lah.. komit yg konsisten dan tak pernah berhenti buat business nih... 

aku minta maafla kalau ade pembaca-pembaca blog aku yg terasa dengan ape yg aku ckp.. tp aku cume meluahkan perasaan aku terhadap mereka-mereka yg 'ayat' aku... aku tak dapat nk amek risiko.. benda da jadi depan mata.. kenape nk tambah lagi masalah... Allah da berikan aku rezeki yg cukup... aku tak masuk MLM tu pun aku masih boleh makan.. hubby aku pun masih mampu menyara aku... aku taknak kondem mereka-mereka yg join MLM nih.. malah aku sokong mereka... mereka punye semangat yg tinggi.. dan aku harap mereka teruskan usaha mereka tuh...aku tak pnye kekuatan seperti mereka semua... 

dan mereka tak perlula kata yg aku ni dikategorikan sebagai org yg rugilah kerna tak amek peluang keemasan nilah... aku ni org yg mengharapkan gaji semata-matalah... aku ni org yg ketinggalan lah.. terpulanglah.. bg aku tak gune duit byk tp tak bahagia... 

again aku ckp,entry aku ni bukanlah nk kondem atau kutuk mereka-mereka yg join business MLM nih.. bukan.. aku cume nak luahkan perasaan aku knp aku taknak join business MLM nih.. aku harap takde isu nnti yer... aku akan jadi usahawan tp bukan MLM.. semoga mereka akan terus rajin dr hari ke hari utk kekal sebagai usahawan MLM... 

sekian...

No comments:

Post a Comment

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign