blog kay & yana: Hati-hati bile rumah dekat dengan lif

Hati-hati bile rumah dekat dengan lif

21 June 2011
Ini adalah pengajaran bagi saya dan suami. Sentiasa bersama Rayyan Danish ketika nak keluar rumah dan jangan biar Rayyan Danish berlari ke lif seorang diri tanpa mama dan papanya.. ok.. kenape? macam ni ceritanya.. 
hari jumaat yang lepas, dalam pukul 8 malam kami nak keluar makan di Gombak... mmg kay dah pesan siap2.. lepas solat terus siap jangan tak lengah2 tgk tv... sebab die dah janji ngn kawan die.. so oklah. kami pun siap2la ape yang patut... dalam pkul 8++ (biasalah janji melayu) kami siap2 nak keluar rumah dah.. kay keluar dulu sebab die nak buang sampah.. so tinggallah saya, rayyan danish dan dua adik ipar.. ntah kenapa lif lambat sgt saat tu..tengah tunggu tetiba ada brother ni tercunggap2 keluar dari pintu kecemasan yg ikut tangga tuh... "eh, takde".. tu je yang sempat saya dengar percakapan dia.. lepas tu die turun tangga ke aras bawah pulak... dan lif pun terbuka.. sampai je di basement saya dengar suara kay... sebelah kay ada seorang budak yg sgt comel.. putih.. umur dia dalam 2 tahun lebih kot.. dan seorang lelaki dewasa dalam umur awal 20 kot.. kay tanya saya

"syg tau tak ni anak sape?" sambil pegang tangan budak tu..budak tu tunduk nangis dalam diam... 
"hah... anak sape?" saya tgk muka budak tuh.. alahai.. comelnye.. anak sapelah nih..
"anak sape ni bang ?" tanya saya pada kay
"ntahlah.. budak lelaki ni jumpe budak ni dalam lif sorang2.. die pun tak tau ni anak sape.. aleh2 masa die masuk lif budak ni dah ada dalam lif... sambil pandang budak lelaki dewasa di sebelah kay..
"ko dr tingkat mana?" tanya kay pada budak lelaki dewasa tu...
"ntah, saya pun tak ingat bang. saya hantar kwn sye tadi" jawab budak lelaki dewasa tu..
"ish anak sape ni bang..." saya ckp pada kay lagi
"oi!!! anak sape ni kt bwh ni oiiii" jerit kay dari bawah.. dengan harapan adala org yang menyahut..."anak akula!!!" tp takde pun...

Selang beberapa minit seorang perempuan mengandung sedang mengendong anak yg berumur setahun lebih keluar dari lif.. nampak je anak die di sebelah saya die terus menangis...
"abg.. abg g mne.. sambil ambil anak die ke dakapan die..." terus budak kecik tu nangis.. kuat giler kot budak tu nangis.. erm.. saya pun mcm nak nangis.. mak budak tu explainlah macam mana anak die bleh ada dalam lif.. die dan suami sedang packing2 barang nak blek kg... brg2 yg dah packing die nak letak kt luar rumah aleh2 anak die lari terus tekan lif.. pintu lif tu terbukak, budak tu terus masuk dan tekan butang tutup tanpa sempat ayahnya tahan pintu lif tu..(pintu lif rumah saya mmg bodoh sikit.. takde sensor.. even tekan butang pun die tetap nk tutup jugak.. byk kali kene terajang si kay)... abes je mak die bercerita keluarlah ayah budak ni dr pintu kecemasan.. la,.. brother td tu ayah die ke.. nampak sgt ayah die lega bila nampak anak die.. terus terduduklah ayah die tuh.. erm.. mak budak tu byk kali ckp terima kasih.. saya angguk jelah.. takkan nak geleng plak kan.. 

moral of the story : bile dok umah atas langit ni kene selalu perhatikan anak2.... kene sentiasa sedar yg anak kite tak tau bahaya di sekeliling.. kay pulak ckp, moral of the story, bapaknye tu kene join rukun tetangga(RT).. brulah org kenal tu anak sape.. saya kerut kening jelah.. dlm ati ckp btul jugak tuh.. oklah.. da lengun da tangan dok menaip... tu je nak kepoh2 ngn korang...

  
- time ni rayyan danish dalam lif sogo..

3 comments:

  1. thanks for sharing..me baca pun jd cemas hehehhe

    ReplyDelete
  2. bende ni la yang slalu akak risaukan bile naik lif ngan irfan. Uiii mintak dijauhkan lah.

    ReplyDelete
  3. cemas gak bace cite nie...tp yana leh la jd reason tuk pindah umah bawah yg x pyh lif...eheee...tp kna makesure gate kunci slalu jg la...

    ReplyDelete

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign