blog kay & yana: Perjalanan Susu Ibu

Perjalanan Susu Ibu

10 September 2013
Assalamualaikum
Salam Muhibbah

Setiap apa yang kita buat perlu ada niat dan usaha. Setiap apa yang kita mahu perlu ada azam untuk menjadikan niat dan usaha kita tidak sia sia belaka. 

gambar ini diambil ketika Aryan hampir 3 bulan. Masa ini kami dalam perjalanan pulang ke putrajaya.

Kali ini sebelum aku bersalin aku timba sebanyak mana ilmu mengenai susu badan. Alhamdulillah. Anak yang kedua aku lebih tahu tentang penyusuan susu ibu daripada anak pertama. Jadi persediaan lebih teratur daripada sebelumnya. Masa Rayyan Danish pun aku tahu agak lambat tentang penyusuan susu ibu.. tapi aku cuba untuk menyusukan dia selama mana yang aku mampu. Alhamdulillah. Setahun sebulan rezeki Rayyan Danish dapat merasa susu ku. Kini aku lebih bersedia untuk menyusukan Aryan Muzaffar dengan susu ku sendiri. Semoga Allah SWT memberkati niat aku. Insha Allah. Kini Aryan Muzaffar berumur 9 bulan dan masih menyusu badan. Alhamdulillah. 

gambar kredit to uncle google 

Aku masih menggunakan pam yang dulu. Tidak pernah bertukar. Hanya menghantar servis sebelum aku memerlukannya. Terima kasih Spectra 3 kerana telah banyak sangat berjasa dengan ku selama 4 tahun. Aku harap Spectra 3 mampu berjasa lagi dengan ku untuk 2 tahun lagi demi Aryan Muzaffar. Insha Allah. 

Aku mula mengepam seawal 3 hari kerana ketika itu Aryan Muzaffar dimasukkan wad kerana demam dan aku tidak boleh rooming in dengan dia. Susu di awal kelahiran memang berkhasiat. Pekat dan kekuningan. Demi Aryan Muzaffar aku gagah mengepam. Alhamdulillah 4 hari Aryan di wad aku boleh rooming in dengan dia. Selepas itu aku tidak mengepam lagi. Aku hanya direct breastfeed Aryan. 

 - hasil yang selalu aku dapat pada awal pagi. yang penuh itu sebelah kanan yang kurang itu sebelah kiri sebab bila malam tidur Aryan jarang bangun so bila dia bangun aku hanya bagi sebelah jelah

Hampir Sebulan aku berpantang di kampung barulah aku memulakan sesi mengepam. Pada mulanya memang tidak banyak hasil yang aku dapat sebab Aryan sentiasa menyusu. Aku boleh dapat hasil yang banyak pada awal pagi. Maka pada awal pagi aku sentiasa mengepam untuk dapatkan stok susu. Selepas itu aku rajin buat power pumping. Dengan power pumping, susu aku memang meriah pada keesokkan paginya. Bak pepatah orang lama... "sikit sikit lama lama jadi bukit". Alhamdulillah. Aku mampu buat stok untuk kay bawa pulang ke putrajaya. 

- hasil yang perlu kay bawa pulang. 

Aku selalu berdoa semoga Allah sentiasa murahkan rezeki Aryan. Memang niat aku untuk menyusukannya sehingga dia berumur 2 tahun. Semoga Allah berkati niat aku. Amin. 


-we loves our kiddos so much-
-sekian-


6 comments:

  1. alhamdulillah...
    murah rezeki aryan...

    ReplyDelete
  2. Tembamnyaa..hihih,,Yana pon nampak macam budak-budak la..hihi...awet muda..hihi..Semoga Rezeki Muzaffar sentiasa dipermudahkan Amin!!

    ReplyDelete
  3. babamnya pp aryan..hihi.. alhamdulillah.. deqla xtau la nk komen pjg2 pasal ni.. xde pengalaman lagi...hihihi..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah yana
    In Shaa Allah moga murah rezeki aryan utk menyusu sehingga 2 tahun

    ReplyDelete

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign