blog kay & yana: BeRtuKaR ke UPDATED EDITOR

BeRtuKaR ke UPDATED EDITOR

29 December 2010
...Assalamualaikum....

aku blogwalking di blog http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com .. ada entry yg menarik untuk dicuba dimana beliau mengajar bagaimana untuk menukar blog dr old editor ke updated editor...ada beberape kebaikan jika kite menggunakan updated editor nih.. kebaikan yg beliau nyatakan seperti :

- boleh menukar pelbagai jenis font yang diingini
- boleh UNDO & REDO
- boleh buat macam ni ----> saya comel x?, ada garisan atas tulisan itu. maksudnya tak perlu kite ubah coding setiap kali nk wat garisan atas tulisan tuh..
- setiap kalu sebelum post, kite boleh preview dulu entru kita. klik je PREVIEW kat bawah tu. kalau ada tersilap tulis ke gambar senget ke boleh baiki sebelum publish
- dan senang mengupload gambar. tak macam old post kene setting saiz untuk semua pic dalam satu entry. Mcm updated editor ni senang, setiap pic tu kite boleh setting iktu saiz yg kite nak dalam entry je dan kerja-kerja upload dilakukan sekaligus.

Cara-caranya sgt mudah, iaitu:

Klik SETTING-->GLOBAL SETTING-->SELECT POST EDITOR & KLIK PADA UPDATED EDITOR. Dan last SAVE SETTINGS 

So, utk lebih mudah dan lebih faham, kengkawan bleh ke blog beliau iaitu http://cahayahatiku-lyafrina.blogspot.com. beliau ajar memang detail dan siap dengan gambar lagi.. memang mudah...sharing is caring kan.... blog aku pun dah bertukar.. so aku nk try kebaikan-kebaikannyer.... 


- yg kat atas tu cth old editor dan yg kt bawah ni cth updated editor..





 

No comments:

Post a Comment

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign