blog kay & yana: VitaMiN uTk si KeciL

VitaMiN uTk si KeciL

29 October 2010

1) VITAMIN A
- Susu Ibu merupakan sumber vitamin A yang paling sempurna. Vitamin ini sangat berguna untuk pertumbuhan mata dan fungsi tubuh yang lain. Bukan itu sahaja, ia turut berperanan dalam memelihara sistem kekebalan tubuh di samping membantu melihat dengan jelas di waktu malam. antara makanan yang kaya dengan sumber vitamin A adalah telur, sayuran hijau, buah-buahan, produk tenusu dan hati.

2) VITAMIN B
- Vitamin B adalah vitamin paling penting. Ia mempunyai banyak sub vitamin yang disebut vitamin B kompleks. Wanita hamil disarankan mengambil vitamin ini sejak di awal kehamilan kerana ia bermanfaat untuk perkembangan embrio yang sempurna di samping membantu kesihatan tubuh si ibu. Salah satu daripada kumpulan vitamin adalah vitamin B2 atau Riboflavin. Ia disarankan tidak diambil oleh ibu yang menyusukan bayinya. Dalam pada itu, vitaman B1, B6 dan B12 sangat penting dan diperlukan oleh ibu hamil serta beberpa kes di mana bayi kekurangan berat badan. Vitamin B kompleks pula membantu metabolisme bayi terhadap karbohidrat dan protein, pemeliharaan sistem saraf, pembentukan zat darah penyerang kuman, formasi sel darah serta penghasilan imunisasi.

3) VITAMIN C
- Vitamin C juga dikenal sebagai Ascorbic acid. Ia diperlukan untuk proses penyembuhan, memelihara kolagen, meningkatkan daya serangan terhadap infeksi, kesihatan gusi dan pembulih darah. Limau, tomato, beri, brokoli, tembikai dan cili merah serta hijau adalah antara makanan yang kaya dengan vitamin C. Selain itu anda juga boleh memberikan si kecil vitamin C dalam bentuk cecair atau tablet yang telah tersedia di pasaran dengan sukatan atau dos yang ditetapkan berdasarkan usia dan berat badan si kecil mengikut saranan doktor.



4) VITAMIN D
- Vitamin D berperanan dalam meningkatkan penyerapan kalsium dan mineral yang sangat penting untuk menjaga kesihatan dan kekuatan tulang. Masalah tulang reput adalah kesan kekurangan vitamin D yang paling nyata. Selain itu, vitamin D juga berperanan dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Antara makanan yang mengandungi sumber vitamin D adalah minyak ikan kod, salmon, mackerel, ikan tuna, sardin, bijirin yang diperkaya dengan vitamin D, telur dan marjerin yang diperkaya dengan vitamin D.



5) VITAMIN K
- Ini adalah vitamin yang sangat penting. Suntikan vitamin K biasanya akan segera diberikan saat bayi baru lahir. Ia perlu untuk mencegah daripada berlakunya pendarahan dalaman pada mereka. Fungsi vitamin K adalah untuk menghentikan pendarahan dan mencegah kerosakan tubuh yang mungkin berlaku.

6) VITAMIN E
- anda boleh memberikan vitamin E tambahan dalam bentuk cecair atau tablet yang dikenali sebagai Tocopherol. Vitamin ini membantu pembentukan sistem imunisasi tubuh. Selain vitamin, mineral zink, zat besi dan fluorida juga penting untuk pertumbuhan bayi dan perkembangan sistem tubuhnya.

No comments:

Post a Comment

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign