blog kay & yana: Sharing is Caring - Himpunan Petua Dapur

Sharing is Caring - Himpunan Petua Dapur

21 August 2015

Petua ini aku jumpa di Facebook. So aku abadikan di blog supaya sahabat sahabat yang lain boleh sama sama dapat ilmu ini. Kita sebagai orang perempuan ini, cantik macammana pun, bijak macammana pun tetap akan ke dapur juga kan. Ada yang kita tahu ada yang tidak. Aku harap petua yang aku akan kongsikan ni dapat sedikit sebanyak membantu kita dalam menjadi 'chef' buat suami dan anak anak. In Sya Allah...

Petua Nasi Lambat Basi

Ada sesetengah periuk nasi tak tahan lama. Bila nasi yang dimasak dah tak boleh makan pada esok harinya mesti frust dan rasa membazirkan... Ada yang bagi petua jangan rendam periuk nasi semalaman nanti nasi cepat basi. Tapi tak menjadi nampaknya. So apa kata kita cuba petua ni pulak

Masukkkan secubit garam & tanaklah nasi seperti biasa. In Sya Allah nasi lambat basi.


Nak elak kuah masakan melimpah ruah? Yang ni selalu terjadi kalau aku buat bubur. Sebab malas nak masukkan air sikit sikit so masuk air sampai dah nak penuh periuk. Apa lagi? Melimpah ruahlah air dalam periuk tu bila proses nasi menjadi bubur.. ahahahah..

Ok. Petua untuk mengelakkan kuah melimpah keluar dari periuk ketika memasak ialah dengan meletakkan senduk kayu di permukaan periuk. In Sya Allah kuah tidak akan melimpah keluar.. Kenapa senduk kayu? sebab kalau korang letak senduk besi aku takut besi tu cair masuk dalam kuah... hihihihi



Petua ni aku suka... Petua untuk mengekalkan kesegaran sayur dalam tempoh yang agak panjang. Kadang kadang bila kita beli sayur kat pasar tani, kita nak beli sayur daun hijau macam dalam gambar ni tapi bile memikirkan dua tiga hari lagi sayur tu akan layu terus tak jadi. Aku lebih suka beli sayur yang lambat layu contoh bendi ke kacang panjang ke kobis ke kacang buncis ke.. kalau sayur daun ni maknanye aku kena masuk pada hari yang sama aku beli atau keesokkannya harinya... So bila jumpa petua ni aku suka. Lepas ni boleh beli sayur daun... hihihihi

Caranya mudah sekali dan tidak memerlukan banyak kos. Korang hanya perlukan bekas bertutup saja. 

Bahan-bahannya:
Kertas surat khabar, Plastik hitam, sayur

Caranya:
1. basuh sayur-sayuran tu satu persatu hingga bersih
2. Lap sayur menggunakan tisu atau kain yang bersih sehingga kering
3. bungkus sayur menggunakan surat khabar
4. masukkan sayur ke dalam plastik hitam
5. Ikat rapat rapat.

Korang akan dapati sayur akan tetap segar biarpun tersimpan lama di dalam peti sejuk 




Siapa yang selalu ada masalah bubuk dalam beras? Ok jom kita cuba petua elakkan bubuk dalam beras. 

Letakkan daun pandan dalam bekas beras. Bubuk akan lari meninggalkan bekas beras korang.. Selamat mencuba ye...





1 comment:

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign