blog kay & yana: Bila Rayyan Buat Perangai

Bila Rayyan Buat Perangai

20 August 2015

Cerita semalam tapi baru nak luahkan dalam blog hari ni. Sejak Rayyan masuk Pra-Sekolah, memang Kay yang hantar dia pagi-pagi. Aku akan hantar Aryan ke Cendekiawan Educare. So perjalanan kiteorang macam sorang ke Timur sorang lagi ke Barat. Untuk aku hantar dua dua orang sekali memang tak mampu lah nak punch in pukul 8 pagi. So harus agih agihkan tugas pada si suami juga. Lagipun aku dah mengambil Rayyan dari sekolah pukul 12 tengah hari, So tugas bapak dia la untuk siapkan dia pagi-pagi dan hantar dia pergi sekolah. 

Kecuali... kecuali kalau Kay kena outstation, Aku memang takde pilihan kena hantar kedua dua nya sekali. Hebat kan tugas seorang ibu ni. Dah macam superman dah. Terbang sana terbang sini. Ok. So kali ni aku bersyukur sangat sebab family mertua aku ada kat rumah. So aku tak payah rushing siapkan Aryan dan hantar dia ke taska. Aku cuma fokus pada Rayyan je. Sebelum-sebelum ni Rayyan memang suka pergi sekolah especially Pra Sekolah. Sekolah KAFA dia ada malas sikit nak pergi sebab dia penat atau dia dah mengantuk. Pra Sekolah jarang sangat dia buat perangai. 

Macam biasa mood dia pagi semalam agak baik. Takde la nak nangis nangis bangun pagi ke. Semua berjalan dengan lancar. Lepas siapkan dia, dia request nak tengok youtube, So aku kata ok sebab sebelum ni pun dia biasa akan main fon bapak dia sementara kiteorang siap siap. Bla bla bla masuk dalam kereta dia masih layan cerita Jurassic Park kat youtube... Jarak sekolah dia dengan rumah aku tak sampai pun sepuluh minit. So memang cerita tu belum habis lah bila sampai pintu pagar sekolah. Dia kata nak tengok sampai habis. Aku cakap tengah hari boleh sambung. Dia taknak. Aku pujuk dia still taknak. Tetap juga nak tengok cerita tu sampai habis. In the end aku hilang sabar aku cubit dia. Dia nangis. Bila dia dah nangis aku dah confident memang dia tak akan masuk sekolah tu dengan air mata berjujuran. So aku call Kay dengan harapan Kay dapat pujuk dia... Tapi tak berjaya dia tetap taknak masuk sekolah. 

Hati dah panas aku rasa macam merah je kad aku ni. In the end aku pergi office punch hantar Rayyan balik rumah. Sebagai denda aku tak bagi dia tengok kartun langsung, tak bagi dia main game langsung. And yang buat aku rasa bersalah aku pukul dia dalam kereta.. Kesian tapi kurang Istighfar barangkali. Jadi perasaan marah membuak buak bila anak buat perangai di pagi hari. Rasa bersalah pukul anak tu sampai menangis cakap dengan laki. Balik rumah tengah hari aku minta maaf dekat Rayyan sebab pukul dia. Tapi dia peluk aku kata dia sayang aku. Sedih bak hang...Aku tengok lengan dia lebam sebab aku cubit.. haih.. nak menyesal pun tak guna.. 


Rayyan, mama papa sayang Rayyan.. Mama sayang anak anak mama sama rata. Mama tak pernah bezakan kasih sayang mama pada anak anak mama. Mama marah mama pukul mama rotan sebab mama nak Rayyan berjaya. Berjaya di dunia dan di akhirat. Mama nak Rayyan jadi anak yang baik. Mama tetap sayang Rayyan walaupun Rayyan banyak buat perangai. Mama anggap perangai tu semua sebagai satu pembelajaran buat Rayyan. Mama minta maaf sebab pukul Rayyan, marah Rayyan.. Tapi salah tetap kena denda. Bukan senang nak jadi manusia yang berjaya Rayyan . Syurga Allah tu mahal harganya sayang. 

Rayyan anak mama yang bijak. Anak mama yang pandai. Cikgu Rayyan semua cakap Rayyan pandai. Mama bangga dengan Rayyan. Kalau papa kerja jauh Rayyan kena tolong mama ok.. Rayyan jangan buat perangai lagi ye. 

*Dengan harapan satu hari nanti dia akan bukak blog aku dan baca. Sekarang ni dia dah pandai baca... Aku bolehlah ajar dia bukak blog aku kan. 

Mama papa sayang Rayyan sampai bila bila. Sampai Syurga tau... 



No comments:

Post a Comment

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign