blog kay & yana: Pergaduhan Si Cilik

Pergaduhan Si Cilik

29 February 2012
Salam semua,

Rayyan Danish adalah satu satunya anak kami buat masa nilah.. 
jadi dia memang agak manja.. 
even masa dia di rumah pengasuh pun, pengasuh dia sangat manjakan dia sebab dia sorang je lelaki dalam ramai ramai budak yang dia jaga tu.. 
sekarang ni umur Rayyan dah hampir 3 tahun.. 
dan ada lah perangai perangai dia yang aku nampak kena betulkan sebelum terlambat.. 
salah satu perangai dia, dia sangat kedekut hokeh.. 
kalau dia tengah main dengan toys dia nobody can disturb him.. 
kalau kita amek or kacau die tengah main, dia akan marah dan baling semua toys tuh.. 
apa yang aku perhati, Rayyan Danish ni juga suka kaco kawan kawan dia main.. 
lets say kawan dia tengah main lori dia tengah main kereta.. 
of coursela lori tu lagi besar dari kereta.. dan lagi menarik perhatian dia.. 
so dia akan tinggalkan kereta tu dan kaco kawan dia yang tengah dok main lori tuh.. 
kalau budak yang boleh bertolak ansur it's okay.. 
maybe takde isu 'pergaduhan si cilik'.. tapi....
 kalau budak tu pun jenis macam dia yang kalau tengah main tak boleh kaco, that's the problem.. 
akan ada 'pergaduhan kecil'...
so, itu yang terjadi pada Rayyan Danish.. 
tapi aku tak tau kebenaran ceritanya..
menurut penyelia taska Rayyan Danish kene cakar & gigit... tp so far aku tgk takde luka.. cuma bengkak sikit jelah.. 
nampak macam cikgu dia berjaya leraikan dia dan budak tu sebelum berlaku pendarahan.. dah sapu minyak gamat.. harap harap esok baiklah....

 
dulu masa kat rumah pengasuh pun dia banyak kali kene gigit dengan budak kat rumah pengasuh dia tuh.. 
yg tuh, pengasuh cakap budak perempuan tu memang suka menggigit orang.. 
kat taska ni??? 
hurm... tak taulah.. 
bila aku ambil dia tgk dia camtu of coursela aku sedih.. 
sedih sangat..
aku hantar molek aku ambil pun biarlah molek, wangi, bersih.. 
sedih dan kecewa... 
tp bila pk blek, kita tak boleh nak salahkan cikgu yang jaga dieorang.. 
maybe kejadian ni unexpected.. 
we cannot expect kids yg dok main sama sama tu takkan gado... 
tapi bila dah jadi macamni cikgu kene extra alert dan extra take care .. aku tak marah pun kat cikgu tuh.. 
maybe aku perlu trained anak aku how to share our toys / our things... so aku harap cikgu pun bleh tolong aku ajar Rayyan Danish... 


4 comments:

  1. truk gak muke rayyan tu
    naseb baek tak kena mata

    ReplyDelete
  2. aiyokkkk... hadif pulak die jenis mengalah.. kalau orang amik mainan die, die akan merajuk or cari benda lain utk main.. huhu.. so far die bukan jenis cari gaduh punya budak.. harap berterusan lah.. amin

    ReplyDelete
  3. alahai sedihnya.mesti sakit..takpelah biasalah budak2 kat taska kena lasak..nnt bolehlah ko ajar2kan ek yana.,erahpun samajer cuma bila dah ada sofia dia beralah cket

    ReplyDelete
  4. akak tu ari ambik anak..kuku kaki dia macam biru sikit.akak rasa mungkin terpijak @ tersepit..setahu akak pengasuh tu mmg baik.biasalah budak2 tengah membesar mmg takduk diam

    ReplyDelete

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign