blog kay & yana: Pengalaman melahirkan Aryan Muzaffar

Pengalaman melahirkan Aryan Muzaffar

28 January 2013
Assalamualaikum
Salam Muhibbah

setiap ibu yang mengandung pasti mengimpikan proses kelahiran cahayamata mereka mudah, tiada masalah dan tiada rasa sakit.. wahhh gitu.. ada ke yang bersalin tak rasa sakit..? kalau ada sangatlah bertuah insan itu... tak banyak perbezaan pengalaman aku melahirkan Aryan Muzaffar dan pengalaman aku melahirkan Rayyan Danish.. Alhamdulillah.. walaupun sakit Allah SWT memberikan aku kekuatan untuk melahirkan cahayamata kami... aku nak coretkan kenangan melahirkan Aryan Muzaffar di blog mai lurve ni... nanti dah tua tua bolehlah bukak baca balik.. itupun kalau umur panjang lah.. InsyaAllah..

bila masuk trimester ke 3 aku mula debar debar.. yelah.. 9 bulan adalah bulan yang mendebarkan bg setiap ibu yang mengandung.. sbb nak atau tak.. suka atau tak... korang kene gak lalui proses melahirkan baby... hari jumaat bersamaan dengan 7 Disember 2012 punye cerita eyh... pagi tu aku ke perhimpunan bulanan di office aku.. baca yaasin, dgr ceramah dan dgr amanat daripada pihak atasan.. masa baca yaasin tu aku dah sakit pinggang.. rasa lenguh sangat tulang belakang aku ni.. aku dah rasa mcm "aihh.. tanda awal ke ni" ... tp takde rasa sakit contraction.. so aku wat tak tahu je... sampailah tgh hari aku ajak ofismate aku ni ke alamanda.. walaupun time tu poket agak kering , aku ngajak jugak dieorang... window shopping.. padahal aku nak exercise jalan jalan.. yelah time tu kandungan aku dah 39 minggu... masa Rayyan Danish dulu 38 minggu aku da selamat bersalin.. yg ni syok plak die dok dlm perut mama die.. hihihi.. ok sambung eyh.. dah sudah jalan tu aku blek ofis mcm biasa.. sakit perut nak buang air besar tp bile g toilet poo poo sikit je.. pastu dua tiga minit lepas tu sakit nak buang lg... dah mcm cirit birit plak aku rasa tp poo poo normal je.. sampailah ke petang.. aku g amek Rayyan Danish dan terus balik rumah.. dalam pukul 6 lebih macam tu aku da rasa lain macam je perut aku.. nak buang air besar lg.. haih.. perut pun rasa cucuk cucuk je nih.. aku mmg tak pandai tgk timing.. kay yg akan monitor timing tu.. tp time tu kay otw blek umah... tak sampai lg.. aku call mama aku.. bla bla bla.. lepas je kay sampai umah aku btau aku da rasa sakit perut.. kay ckp rileks dulu.. biar die tgk timing.. ceh.. mcm doktor O&G plak laki aku nih.... so ble aku rasa perut aku memulas je aku btau kay.. die tgk jam.. ok.. 15 minit yang.. katanye.. aku mandi, solat maghrib... lepas solat maghrib je aku dah rasa sakit contraction tuh... bile sakit aku jerit panggil laki aku... die tgk jam... 10 minit yang... dan timing tu tetap.. lps 10 minit sakit tu datang lg... dan lagi lagi.. sampailah sakit aku tu jadi 5 minit sekali.. dialog laki aku.. sempat ke nak makan ni yang.. aku jawab.. tak sempat kot bang.. abg nak ayg terberanak kat kedai mamak ke.. hahaha. sambil menahan sakit okeh.. time tu aku dah rasa sayu sbb nak kene tinggalkan danish malam tuh.. so sad... bile sakit dah jadi semakin kerap, ape lagi rushing terus ke hospital.. sebelum ke hospital aku roger dulu kak wan dan zur yg aku telah kontrakkan untuk mohon bantuan dieorang jaga danish time kay kene temankan bini die ni kat dalam labour room... dlm hati.. Ya Allah permudahkanlah segala urusan kami. Amin...

- umpan dengan ipad takdela die kisah sgt ape yg berlaku disekelilingnya...

laki aku sempat singgah petronas belikan roti dan air milo... jadilah.. kang takde tenaga plak nak main push push kang... call mama suwuh die gerak... mama pun mmg dah gerak da dr JB lps aku call ckp sakit nak bersalin tuh.. hahaha.. time ni mmg takde rasa cuak pun.. sbb sakit tu dah mengatasi perasaan cuak aku.. sampai je wad bersalin tu, aku tggu nurse untuk melayan aku.. masuk dalam wad bersalin tu, die timbang berat badan aku, amek tekanan darah, dan suruh aku baring kt katil sebelum doktor check laluan aku.. doktor tu mak aihh muda nye.. ala ala freshie gitu.. gasaklah doktor.. doktor interbiu aku jap.. then die pasangkan alat kt perut tu..(sape yg dah pernah ada pengalaman mesti tahu) ... doktor tu ckp. mak aihhh kuatnye contraction puan... ye mmg kuat pun doktor... doktor terus check laluan aku bile tgk betapa aktifnye  contraction aku.. doktor tu bleh ckp "7, no 8.. saya yang silap kira ke atau die mmg da fully" nurse yg ada kt situ gabra.. hah fully ke doktor... dtg lg satu nurse utk check laluan aku.. yup 8.. da nak fully ni.. terus doktor tu ckp.. i amek kes die... tolak ke labour room eyh... aku dah ready nak bangun berjalan ke labour room.. terus nurse tu ckp eh tak payah bgun puan.. kte tolak puan.. dlm at aku.. oh ye ke.. dulu aku kene jalan ..hihihi.. syok jugak baring atas katil then org tolakkan... ok kte cter kt dalam labour room plak ek

 - tu dia... untuk rekod dan kenangan kami sekeluarga.. hihihi

time ni kay tak masuk lg.. aku tau die sedang psiko danish supaya tak nangis bile stay dengan zue ngn kak wan.. kami kenal beno anak kami tuh.. haiii.. dari dalam labour room aku dah dgr suara die... doktor pecah air ketuban.. bile pecah je aku dah rasa sangat sangat sakit.. rasa nak teran je... bile nurse tanya puan ada rasa nak teran tak.. aku angguk je sbb tak larat nak ckp da... nurse pun ckp.. kalau puan rasa nak teran, teran je... so aku teran.. bile teran... doktor panggil kay masuk.. husband masuk sekarang... tetibe laki aku dah kat sebelah untuk bg sokongan push.. alhamdulillah.. sekejap je baby dah keluar tp baby tak diletakkan atas badan aku... aku pun tak dgr baby nangis.. yg aku dgr doktor ckp.. amek baby bwk keluar.. tu je.. aku tunggu la bile die nak bb kt aku.. kay pun kuar lepas bb kuar... then die masuk blek.. cme ckp dah selamat da syg... terus dpt kiss kt dahi.. chewaahhh..lps tu doktor buat sesi menjahit plak.. haii.. katanye luke aku mcm epi walaupun tak epi... so kene jahit la jugak.. lama jugak nak tggu doktor tu abes jahit.. terasa sakit la jugak.. sbb kalini aku tak dibantu dengan ape ape ubat lalok okeh.. so aku berjaga je time doktor tu jahit... doktor tu siap ckp..kalau puan nak tdo,tdolah.. tp die tak tau aku kesejukkan tahap gaban punye..


lama sgt baru la nurse dtg bwk bb bg kat aku... sampai doktor dah abes jahit dah settle semua.. nurse dah pakaikan aku pad... aku dah nak tdo bru nurse bg bb pada aku.. nurse tu ckp, tadi ms bersalin bb terbelit tali pusat.. tp semuanye selamat ye puan.. hah??? terbelit??? terus aku tanye.. abestu bb saya ok tak ni.. nurse tu ckp.. ok puan.. die ok.. puan boleh susukan die ye.. mlm tu aku tdo di labour room seorang diri bertemankan baby baru... Rayyan Danish ikut papa tdo kat umah.. kul 4 pg bru mereka sampai rumah..ksiannye... 

nasib baiklah takde pape yg terjadi.. so aku pun tak sure mcmne boleh terbelit tali pusat kt leher baby... syukur alhamdulillah semuanye selamat.. semoga Aryan Muzaffar akan membesar dengan sihat dan sempurna.. InsyaAllah..





note : lepas ni aku akan ceritakan kt korang kisah Aryan Muzaffar demam di usianye 2 hari... =(


9 comments:

  1. tahniah...pengalaman bersalin yg xdapat dilupakan utk setiap ibu2...baby pun comel :-)

    ReplyDelete
  2. kenangan sume nih..hanya wanita shj melaluinya..hehe

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah selamat melahirkan aryan

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. dah bersalin rupanya. patut senyap je. hensem baby awak, mcm abg dia. ;)

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..dh nmpk wajah Aryan :)
    welcome to dis world Aryan ;p

    ReplyDelete
  6. yang penting dah selamat kan. tak sabar lak rasa nak tunggu baby sulung bulan 6 ni.hehehe

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah selamat sudah.mcm mana dia bleh terbelit plak tuh..haha aku kelakar bila time ko kira contraction ngan kay2.siap si kay kirakan,..kira ok,lah anak ke2 mmg mudah sikit bersalin dr anak pertama.muka arian lebih kurangjer dengan rayyan..sepesin tapi mcm puteh cket..

    ReplyDelete

Blog Kay & Yana Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign